Prezúvanie automobilu na jar a o pár mesiacov na jeseň môže byť vcelku otravné. Nehovoriac o finančnej stránke. Preto mnoho motoristov volí celoročný variant pneumatík. Sú však výhodné a bezpečné?
Dôležité rozhodnutia
V posledných rokov je predaj celoročných pneumatík značne zvýšený. Tento trend k nám prišiel zo zahraničia. Test pneumatík od výrobcov jednoznačne ukazuje na potrebu zhodnotenia vašich zimných trás jazdenia. V prípade, že bývate v časti Slovenska kde je sneh raritou, celoročné pneumatiky nie sú prekážkou. Pre zasnežený vysokohorský terén alebo miesta s častým snežením a zaľadneným povrchom vozovky sú celoročné pneumatiky problém. Mnohí z vás berú prezúvanie ako nutnosť, aby sa vyhli pokute od policajtov. V skutočnosti je prezúvanie hlavne otázkou bezpečnosti. Dúfame, že o tú vám ide pri jazdení v prvom rade.
Rozdiely v pneumatikách
Automobiloví vývojári dávajú jasný odkaz všetkým šetrným motoristom. Letné pneumatiky a ich zimné varianty sú lepšou voľbou ako celoročné. Je veľmi ťažkou úlohou vytvoriť pneumatiku, ktorá by mala vysoké bezpečnostné predpoklady na zvládnutie brzdenia a stability na vozovke pri teplote napríklad od –15 ˚C až do +40 ˚C. Celoročné pneumatiky spĺňajú medzinárodné štandardy. Ale ide len o priemerný štandard. Znamená to, že ich bezpečnostné vlastnosti sú niekde uprostred.
Argumenty sú jasné
Prezúvanie je iste neobľúbená činnosť šoférov. Čas je niekedy cennejší ako čokoľvek iné. Avšak ani najkvalitnejšie celoročné pneumatiky sa nikdy nevyrovnajú priemerne kvalitným sezónnym. Už pri pohľade na označenie pneumatík a prečítaní ich parametrov nám musíte dať za pravdu. Zmes, z ktorej sú vyrobené celoročné pneumatiky nemôže mať rovnaké vlastnosti pri nízkych a vysokých teplotách. Pri extrémnom počasí môže byť vaša jazda riziková. Ich priľnavosť na vozovku, záber a aj odvod vody je nižší ako pri sezónnych pneumatikách. Náklady na kúpu letných a zimných pneumatík sú v porovnaní s cenou celoročných nepatrne vyššie. Z ušetrených peňazí však nebudete mať dlho radosť. Miniete ich na vyššej spotrebe a nutnosti výmeny celoročných pneumatík cca. po 30 tisícoch kilometrov.