Na prvé počutie by sa mohlo zdať, že minibager a bager sa líšia iba svojimi veľkosťami a výkonom. Majú však viacero rozdielnych vlastností, ktoré ich predurčujú na nasadenie v rôznych podmienkach. So 6 najvýznamnejšími rozdielmi vás zoznámime v článku.
1. Rozmery a obratnosť: vyhráva minibager
Najväčšou výhodou minibagra oproti bagru sú nepochybne jeho rozmery. Ani nie tak rozmery samotné, ako skôr jeho obratnosť. Bager sa totiž vďaka pásom takisto dokáže otáčať na mieste, potrebuje však na to omnoho viac priestoru. To môže byť problém na stiesnených pozemkoch medzi domami, resp. stavbami.
Hmotnosť najväčších bagrov presahuje 90 t, ich dĺžka 17 m a šírka 4 m. Najmenšie modely minibagrov sú však užšie než 80 cm, bez problémov teda prejdú cez štandardné 80 cm dvere a môžete s nimi pracovať aj v interiéri menších budov bez toho, aby ste museli vybúrať veľký otvor.
2. Výkon a efektivita práce: vyhráva bager
Samozrejme, ruka v ruke s rozmermi ide robustnosť a výkon bagra, resp. minibagra. Minibager je osadený menšou lyžicou, má menej robustnú konštrukciu výložníka a podvozka, a tiež slabšiu hydrauliku i motor. V praxi to znamená, že s ním môžete vykopať a premiestniť menšie množstvo materiálu, resp. vykonať menej práce za rovnaký čas ako s klasickým bagrom.
3. Pásy či kolesá? Závisí od podmienok na stavenisku
Pásy majú síce vynikajúcu obratnosť priechodnosť terénom, k povrchu však nie sú príliš šetrné a môžu poškodiť chodníky a cesty. Pásový podvozok je navyše konštrukčne zložitejší a jeho údržba je náročnejšia. Stavebné stroje s pásmi navyše dokážu vyvinúť rýchlosť iba niekoľko km/h.
Daňou za kolesový podvozok je nižšia odolnosť (pneumatika môže dostať defekt), horšia priechodnosť terénom a väčší polomer otáčania. Kolesá sú však šetrnejšie k povrchu a kolesové stroje sa navyše dokážu presúvať rýchlosťou vyše 30 km/h. Sú teda ideálne na nasadenie v zastavaných oblastiach, hoci minibagre sa vyrábajú najčastejšie s pásmi.
4. Hlučnosť a emisie: vyhráva minibager
Minibager nepotrebuje takú výkonnú hydrauliku ako „veľký“ bager, jeho motor môže mať tým pádom nižší výkon. To sa odráža nielen na nižšej nákupnej cene, lacnejšej údržbe a nižšej spotrebe paliva, ale aj na nižších emisiách a hlučnosti. Nie každému strojníkovi či majiteľovi stavebnej firmy na tom záleží, no vedzte, že susedom v zastavaných oblastiach nie je jedno, či im budete za oknami mesiac hučať s minibagrom alebo s 20-tonovým strojom.
5. Preferujete univerzálne stavebné stroje ? Niekedy je lepší jednoúčelový bager
K väčšine bagrov a minibagrov môžete pripojiť príslušenstvo, vďaka ktorému môžete búrať steny stavieb či oplotenia, zhŕňať či nakladať sypké a pevné materiály, zhutňovať zeminu či hĺbiť otvory pre základové pätky.
Existujú však aj špeciálne modely bagrov (rýpadiel). Rýpadlo s predĺženým dosahom je vybavené dlhším výložníkom (ramenom s pracovným nástrojom), takže dosiahne aj na miesta pre bežné rýpadlo neprístupné (napr. dno vodných plôch). Demolačné rýpadlo je takisto vybavené predĺženým výložníkom, ten je však prispôsobený, aby dosiahol čo najvyššie (výnimkou nie je ani 20. poschodie). Rýpadlá na manipuláciu s materiálom majú zase zdvíhateľnú alebo pevne vysunutú kabínu pre lepšiu viditeľnosť.
6. Náklady na údržbu (vyrieši ich požičovňa stavebných strojov )
V minibagroch sú všetky súčasti menšie a teda lacnejšie nielen na výmenu, ale aj na údržbu. Menší motor jednoducho potrebuje menej oleja, menej chladiacej kvapaliny, menší vzduchový či olejový filter a pod. Minibager potrebuje tiež menej hydraulického oleja. slabšie hydraulické čerpadlo, kratšie hydraulické vedenia či menšie hydraulické valce.
Ak nechcete riešiť náklady na nákup a údržbu minibagra či bagra, alternatívou k nákupu pre vás môže byť požičovňa stavebných strojov.
.