Starajú sa o bezpečnosť vozidla, držia auto na vozovke, vedia potrápiť i pomôcť, keď treba – pneumatiky. Minimálne dva razy do roka si na ne spomeniete, keď ich sezónne prezúvate. Niektorí motoristi myslia na pneumatiky častejšie, skontrolujú tlak alebo preveria ich dezén a stav. Nájdite si na pneumatiky čas a vždy, keď ich budete kontrolovať si spomeňte na 7 nasledujúcich faktov.
1. Nie vždy boli čierne
Pôvodná farba pneumatík nebola čierna. Prvé pneumatiky mali bielu farbu, čo bolo výsledkom využívania oxidu zinočnatého. Postupne sa kvôli odolnosti pneumatík začali využívať iné prímesi, ktoré zmenili ich farbu na čiernu.
2. Tri typy pneumatík
Väčšina motoristov využíva zimné a letné pneumatiky. Existujú tiež celoročné varianty, ktoré si získavajú veľa priaznivcov. Vďaka vývoju a novým inovatívnym technológiám sa celoročné pneumatiky stávajú rovnako bezpečné ako sezónne. Ich obľúbenosť je daná hlavne úsporou času a peňazí pri výmene. Nech si vyberiete akékoľvek pneumatiky, vždy sledujte označenie pneumatík kvôli informáciám o ich valivom odpore, hlučnosti a bezpečnosti na mokrej alebo zasneženej vozovke.
3. Likvidácia pneumatík
Likvidácia pneumatík je veľmi nákladná, čo vedie k tomu, že čoraz viac výrobcov sa snaží o výrobu pneumatík z recyklovateľných zdrojov. Pneumatika po ich ojazdení odovzdajte predajcovi alebo na mestom určené skládky.
4. Náhradné koleso
Výrobcovia vozidiel sa snažia znižovať hmotnosť vozidla, aby sa znížila jeho spotreba. Preto vo veľa modeloch nových automobilov nenájdete náhradné koleso, ale len sadu na opravu pneumatík. Existujú tiež pneumatiky tzv. run-flat, ktoré po defekte dokážu prejsť desiatky kilometrov do najbližšieho servisu.
5. Odevy pre kolesá
Pôvodný názov pneumatík bol v angličtine attire, čo v preklade znamená šatstvo alebo odev. V prenesenom slova zmysle výrobcovia pneumatík hovorili o tomto príslušenstve ako o oblečení pre kolesá. Postupne sa menili pneumatiky a tiež disky. Hliníkové disky zmenili dizajn kolies na nepoznanie.
6. Nie vždy boli aj zimné
Prvé pneumatiky uzreli svetlo sveta v roku 1847. Vyrábali sa len v jednej verzii. Zimné pneumatiky boli vyrobené oveľa neskôr, a to v roku 1934.
7. Nie vždy si poradia s terénom
Neexistuje pneumatika, ktorá by si poradila s každým terénom. Preto boli vyrobené snehové reťaze. Ich hlavnou úlohou je zvýšenie trakcie kolies na ľade a na snehu. Vďaka snehovým reťaziam sa vozidlo dostane nielen cez sneh, ale tiež bahno, piesok a štrk.