Reklama je neoddeliteľnou súčasťou podnikania, a to najmä v tom prípade, keď ide o nový e-shop. Presadiť sa na trhu nie je jednoduché. Aká je najlepšia forma reklamy, ktorá priláka zákazníkov a zvýši obrat? Existuje mnoho faktorov, ktoré ovplyvňujú úspešnosť reklamnej kampane. Prestavíme si najpopulárnejšie formy reklamy pre e-shopy spolu s ich výhodami a nevýhodami.
Sociálne médiá
Sociálne médiá sú v súčasnosti jedným z najefektívnejších a najlacnejších spôsobov, ako osloviť široké publikum a vytvoriť si vernú základňu fanúšikov. Podľa štatistík na Slovensku využíva sociálne média viac ako 3 milióny aktívnych používateľov. Toto číslo predstavuje takmer 60% populácie. Sociálne platformy umožňujú e-shopu zdieľať zaujímavý a hodnotný obsah, komunikovať so zákazníkmi, analyzovať spätnú väzbu, budovať dôveru a lojalitu. Zamerať sa môžete na potenciálnych zákazníkov podľa ich veku, pohlavia, záujmov, bydliska a ďalších kritérií. Reklama v sociálnych médiách je relatívne lacná, flexibilná a dobre merateľná. Vyžaduje však veľa času rovnako ako založenie s.r.o., ak ste nekúpili už založenú ready made s.r.o. alebo nevyužili služieb spoločností, ktoré vám poradia ako založiť sro.
E-mail marketing
E-mail marketing je ďalšou populárnou a účinnou formou reklamy pre e-shopy. Táto reklama spočíva v zasielaní personalizovaných správ na e-mailové adresy existujúcich alebo potenciálnych zákazníkov. E-mail marketing má mnoho výhod. Hlavnou sú nízke náklady ako v prípade, keď sa rozhodnete pre založenie s.r.o. cez firmu a nie svojpomocne. Okrem toho má e-mail marketing vysokú návratnosť investície, možnosť segmentácie a automatizácie. E-mail marketing buduje dlhodobý vzťah so zákazníkmi a jeho výsledky je možné ľahko sledovať. E-mail marketing tiež umožňuje e-shopu informovať zákazníkov o novinkách, akciách, zľavách a ponukách, ktoré ich môžu motivovať k nákupu na webovej stránke.
Nevýhodou e-mail marketingu je, že môže byť považovaný za nežiaduci alebo spam, ak nie je správne nastavený a zasielaný. Preto je potrebné dodržiavať zásady e-mail marketingu, napríklad získavať súhlas odberateľov, poskytovať možnosť odhlásenia sa, používať atraktívne a relevantné predmety správ. Vytvárajte krátke a zrozumiteľné správy, optimalizujte ich pre mobilné zariadenia a testuje rôzne varianty textov.
SEO marketing
SEO (Search Engine Optimization) je proces optimalizácie webovej stránky e-shopu tak, aby sa zlepšila jej viditeľnosť a pozícia v organických výsledkoch vyhľadávačov. SEO je dôležité pre e-shopy, pretože väčšina ľudí používa pri nákupe vyhľadávače. Podľa štúdie až 75% používateľov vyhľadávačov sa nepozerá ďalej ako na prvú stránku výsledkov. Preto je cieľom SEO dostať e-shop na prvú stránku a tým zvýšiť jeho návštevnosť, dôveryhodnosť a ziskovosť. SEO zahŕňa mnoho faktorov, ktoré ovplyvňujú hodnotenie webovej stránky. Zamerajte sa na kľúčové slová, obsah, rýchlosť načítania stránky, štruktúru webu, odkazy či recenzie. Výhodou SEO je, že ide dlhodobú, stabilnú a lacnú formu reklamy, ktorá prináša vyššiu návštevnosť i predajnosť. Nevýhodou je, že je zložitá a časovo náročná. Vyžaduje neustále aktualizácie a prispôsobovanie sa zmenám v algoritmoch vyhľadávačov.
Autor: Gabriela Kudláčová