Home / Ostatné / Zaujímavosti / Mona Lisa vs. Turínske plátno

Mona Lisa vs. Turínske plátno

Svojho času sa v turínskej katedrále udiala príhoda, ktorá  mala začať rozmotávať pavučinu kontroverzných nejasností. Trvalo však stovky rokov, kým pravda vyšla na povrch. Aj keď môžete tvrdiť, že pravda je relatívny pojem a nik netuší, či práve táto je tá posledná. Príhoda, ktorá sa stala v katedrále mala pomôcť objasniť dve najväčšie záhady, ktoré trápia vedcov i laikov už poriadne dlhý čas. Na jednej strane stojí slávne a kontroverzné Turínske plátno a na strane druhej da Vinciho Mona Lisa. V turínskej katedrále našiel pred mnohými rokmi 24-ročný študent starostlivo zviazaný zväzok a to celkom náhodou, keď si kľakol ku spovedi a praskla pod ním zhnitá…

Review Overview

User Rating: 2.65 ( 2 votes)

Svojho času sa v turínskej katedrále udiala príhoda, ktorá  mala začať rozmotávať pavučinu kontroverzných nejasností. Trvalo však stovky rokov, kým pravda vyšla na povrch. Aj keď môžete tvrdiť, že pravda je relatívny pojem a nik netuší, či práve táto je tá posledná. Príhoda, ktorá sa stala v katedrále mala pomôcť objasniť dve najväčšie záhady, ktoré trápia vedcov i laikov už poriadne dlhý čas. Na jednej strane stojí slávne a kontroverzné Turínske plátno a na strane druhej da Vinciho Mona Lisa.

V turínskej katedrále našiel pred mnohými rokmi 24-ročný študent starostlivo zviazaný zväzok a to celkom náhodou, keď si kľakol ku spovedi a praskla pod ním zhnitá doska. V balíčku objavil pergamen s vyblednutými poznámkamipodpis Leonarda da Vinciho. Po rozbalení balička ho však šokovala iná vec – tkanina o veľkosti 43 x 24 cm, na ktorej bolo vidieť v životnej veľkosti tvár ženy. Mona Lisa? Preverovanie unikátneho nálezu prinieslo senzačný výsledok. Tvár ženy z tohto plátna je zhodná s tvárou, ktorú prezentoval Leonardo da Vinci prostredníctvom svojej Mony Lisy. Držanie tela, výraz tváre a akékoľvek rozmery sú identické. Je prevdepodobné, že práve táto žena bola modelom Leonarda da Vinciho. Malá odchýlka je iba v očiach.

! Autentické zábery si môžete pozrieť na: 

http://www.spektrum.de/news/raetsel-um-mona-lisa-und-grabtuch-von-turin-geloest/1067722

Ďalšie skúmanie dokázalo, že nález má pôvod asi v roku 1350. Približne z tohto obdobia by malo pochádzať aj Turínske plátno, o ktorom sa s istotou vie, že nie je autentickým vyobrazením Kristovej tváre, ale kontroverzným podvrhom. Mnohí sa domnievali, že bolo vyrobené na zákazku, aby pritiahlo pozornosť veriacich, ktorí potrebovali hmatateľný dôkaz o prítomnosti božskosti.

Leonardo da Vinci vytvoril svoj portrét Mona Lisy okolo roku 1500. Pergamen, ktorý bol priložený k tkanine, ako i atrament, ktorým boli zaznamenané poznámky, sú asi o 150 rokov staršie než samotná tkanina. V tom čase už da Vinci reálne maľoval. Ako sa však toto záhadné vyobrazenie ženy dostalo do rúk umelca? Da Vinciho rukopis na pergamene dokazuje, že nález z turínskej katedrály bol istý čas v jeho vlastníctve. Za zmienku stojí tiež poznámka na pergamene „so soľou a slnkom“. Úplne najnovšie zistenia, podložené modernou technológiou, odhalili, že plátno je vlastne akýmsi druhom starej fotografie, ktorá fungovala práve na princípe soli a slnka. Podľa niektorých má byť na plátne znázornená manželka Jána Krstiteľa Isabella, no a na Turínskom plátne ide o samotného Jána. Moderná technológia a datovanie nás však nepustí. Ako sme už spomínali, dnešná podoba plátna, na ktorom mal byť znázornený trpiaci Ježiš, nie je originálna podoba. S tvárou bolo manipulované a tkanina upravovaná tak, aby sa stala uveriteľnou. Nápisy i „krv“ nie sú pôvodné.  Práve preto ju skeptici nazvali podvrhom, čím aj pravdepodobne je. Pôvod však mohol byť celkom prozaickejší. Je možné, že ide o prvé experimenty s fotografiou. Mohlo sa teda celkom pokojne stať, že ide napríklad o zvečnenie stredovekého manželského páru. Tvár na Turínskom plátne v nemalej miere pripomína i tvár veľmajstra templárov Jacquesa de Molay. Povráva sa, že templári boli ochrancovia i vyznávači kultu sv. Isabelly, čo mohla byť tiež Mária Magdaléna. Stoja teda za záhadnými plátnami ešte záhadnejší templári? Komplikované? Každý si musí vybrať, kam sa prikloní.

Jedno je ale isté. Plátna boli rozdelené a jedno z nich sa stalo predlohou pre veľkého umelca, ktorý mal  tiež čo dočinenia s temným rytierskym rádom. Aj keď Turínske plátno patrí k najväčším pamiatkam katolíckych veriacich, Vatikán sa k nemu vždy staval s rezervou, ba až podozrievavo. Na najnovšie zistenia, ktoré plátno prezentujú ako experiment s fotografiou, reagoval s úľavou.  Dve plátna a zároveň dve tváre sa našli, no našli sme týmto i skutočnú pravdu?

[plulz_social_like width=“350″ send=“false“ font=“arial“ action=“like“ layout=“standard“ faces=“false“ ]

Zdroj: spektrum.de

Foto: freedigitalphotos.net

Leave a Reply